Valkuilen bij assessment en hoe je ze kunt vermijden – strategieën voor slimme HR-professionals

Assessment kan een krachtige tool zijn voor organisaties, om managers en de leiders te helpen om de meeste capaciteit uit het bedrijf te halen. Maar voordat je besluit om een bepaalde tool of leverancier bij je organisatie binnen te halen, om deze veelgebruikte methode voor beoordeling toe te gaan passen, is het verstandig om eerst eens zorgvuldig de valkuilen te bestuderen.

 

Wat je niet moet doen:laat een leverancier je deze tool niet ‘verkopen’ als ze niet DUIDELIJK kunnen aantonen dat het aan JOUW doelen voldoet en ze ruime ervaring hebben in het beheren en het leveren ervan.

Wat je wel moet doen:ga een gesprek aan met de leveranciers en stel lastige vragen over de bruikbaarheid, de betrouwbaarheid, de validiteit, ervaringen uit het verleden, onderwijs/opleiding, klantreferenties etc.

 

Wat je niet moet doen:assessments gebruiken als een one-shot-deal of alleen tijdens retraites. Je krijgt een geweldige “WOW” factor maar zeer weinig ROI. Na een tijdje zullen mensen zeggen: “Niet weer een assessment tool…”

Wat je wel moet doen:verwerk assessments in zoveel mogelijk ontwikkelings- en opleidingsmogelijkheden. Door dit te doen, zul je in staat zijn om de waarde van doorlopende ROI te kunnen tonen.

 

Wat je niet moet doen:verwacht niet dat je leidinggevende team of bestuur zich verbindt aan een tool of een proces als je niet duidelijk kunt vertellen hoe dit voor ROI of specifieke voordelen zal zorgen.

Wat je wel moet doen: de uitvoerende teamleden bij het assessment-selectieproces betrekken en vraag leveranciers om één of twee gratis assessments/debriefs voor jouw uitvoerende team.

 

Wat je niet moet doen:verwachten dat de deelnemers het proces gelijk omarmen, enthousiast zijn over het afnemen van de assessments of dat ze het fijn vinden om resultaten te krijgen.

Wat je wel moet doen:verwachten dat de deelnemers een proces willen dat goed verloopt en een goed begrip hebben over hoe assessments worden gebruikt, hoe ze worden afgenomen, wie de informatie zal ontvangen en hoe het proces daarna verder gaat.

 

Wat je niet moet doen:vergeten om te registreren, een follow-up aan te bieden en het assessment-proces door te nemen.

Wat je wel moet doen:consequent controleren hoe de deelnemers de tools gebruiken, een follow-up aanbieden en de resultaten vieren.

Meer over een assessment (in Amsterdam) te weten komen? Kijk dan eens bij de professionals van het Instituut van Positieve Psychologie.

 

 

 

 

 

http://www.ivpp.nl/assessment/