Toneel groep helvetia
Image default
Onderwijs

Kunsteducatie maakt van leerlingen makers

Iedereen wil resultaat boeken

Hoewel de ene persoon meer resultaatgericht is dan de ander, hebben mensen uiteindelijk allemaal één ding gemeen: het is leuk om dingen te doen waarmee je resultaat boekt. Het liefst niet al te abstract, maar heel concreet. Een resultaat ‘in de echte wereld’. Dat klinkt misschien als een inkopper, maar denk er maar eens over na hoe veel dingen we tegenwoordig allemaal doen op een dag waarmee níet direct iets tot stand komt. We checken onze WhatsApp, we beantwoorden mails, we lezen een artikel op onze smartphone, we zitten in een vergadering en verrichten werkzaamheden achter een computer. Voor leerlingen is dat niet anders. Ook zij zitten een groot deel van hun dag naar een beeldscherm te kijken en tijdens hun lessen moeten ze vooral veel luisteren en reproduceren. Niks mis mee, alleen: wanneer is er dan tijd om iets te máken?

Mensen zijn makers

De meeste mensen vinden het ontzettend leuk om iets te maken. En dat kan van alles zijn! Je kunt dan denken aan een tekening of een schilderij, maar ook aan een pianostuk of een dans. En ook in de technische hoek zit een hoop makerschap: een nieuw apparaat samenstellen van oude onderdelen bijvoorbeeld, of een eigen computerprogramma programmeren. Het zijn allemaal vormen van máken. De meeste mensen krijgen een hoop voldoening van dingen maken. Maar in een tijd waarin snelle prikkels en beeldschermen onze aandacht als vanzelf opeisen, komen we er lang niet altijd aan toe.

Kunsteducatie maakt de makers in leerlingen los

En precies daarin kan kunsteducatie een belangrijke rol spelen. Want met welke kunstvorm leerlingen ook aan de slag gaan, ze moeten altijd de maker die zij allemaal in zich hebben aanspreken. Het maakt daarvoor eigenlijk niet zoveel uit met welke kunstvorm je aan de slag gaat. Of je nou kiest voor een kunstworkshop waarin leerlingen zich op een van de vele vormen van beeldende kunst storten, of voor een workshop Djembé waarin zij de basis van percussie leren en samen een ritmisch stuk instuderen: altijd komen ze in aanraking met dat ongeëvenaarde gevoel van bevrediging dat komt kijken bij het leren van een nieuwe vaardigheid en de trots van zelf iets moois gemaakt hebben.

https://www.kleinkunstig.nl